second blog

Monday, November 3, 2008

budak baru nak jinak dengan dunia puisi.

dalam perjalanan pulang dari nilai ke penang tempoh hari. shy dengan tiba tiba menghantar sms kepada aku yang berbunyi ala ala puisi. saja dia takde kerja nak membuang credit dengan aku. aku pon melayan karenah dia kerana aku pon memang terbukti busan di kala itu.

ini adalah kesemua sms di antara aku dan shy si pemalu :

shy : "sggup ko tggalkan aku..xde la org aku nkburak neh.eman musti kne control ngn zek.aku mkn pisang besar arini".

elmi : "pisang tanduk mari ! haha ala, kau bwk gitar. bwk ketas. kita nk berpuisi kn pasnieh. haaa. pas2 kau usya ah awek di tepian pantai. (:".

shy : "aku lupa lak nk bwk gtar. nk amek pic d40 xde..dem..aku tgk fb ko dah start berpuisi.. ku lihat sang suria terbenam di ufuk lautan..pancaran cahyanya menyinari mataku.. lantas ku pejam mataku kerana silau.dem.ahaha".

elmi : "haha macam sial kau. bila masa lak aku berpuisi dalam fb? kau check buletin mespes smlm tghari. aku ade wat puisi ntok bulan. haaa...".

shy : "siot je.lgu pn zek yg control dem!nk layan lgu die je.ku lihat aiman menarek muke tensi".

elmi : "wah. tika kau melihat muka aiman, tidakkah kau sedar, yang zek sedang asyik menghayati lagu yang didendangkan. lagu pe dia dgr weh?"

shy : "aiman hanya bersabar dgn karenah zek.hatta dia menunjukkan ketensiannya dgn memecut pacuannya. hatiku berdegup laju".

elmi : "ngok weh. aku dlm tren xleh bmaen kata2. adoi. emm, yg dlm fb tuh, tuh lgu times oh. dem yu. masa berdetik laju. tren bgerak pantas. dimana power rangers?"

shy : "kini ku berpijak di atas butiran pasir..skali skala gigi air menyentuh kakiku..dingin..keseorangan".

elmi : "berhati hati lah dirimu dengan mainan pantai. keramaian haiwan membuat hati si dia tak tentu hala di kala si monyet pemalu memakan pisang tanduk".

shy : "pergilah dgn puisimu..kerna sesungguhnya mmg benar belaka monyet pemalu itu menjamah pisang..namun pisang itu bknlah pisang tanduk..ianya pisang goreng..tatkala dikau menanti tungganganmu..aku disini pnuh ketensian".

elmi : "ketensianmu mengganggu hidupku. aku maseh tertanya kabar sahabatku. adakah sedap pisang yg dijamah? ataupun pahit untok ditelan? cecah saja bsama airmatamu".

shy : "meskipn pahit ku telan juga.. tiada apa yg mampu ku buat slain menjamah pisang..ku turuti jua katamu sahabatku.. kesabaranku diuji pada saat ini.. akan tiba jua waktumu.. kita.. senasib".

elmi : "senasibkah kita? mugkin...kita ditakdirkan untuk meranadi usia muda. mugkin...pabila dimamah usia, aku kan gembira bersama pasangan hidup. shasha namanya.

shy : "agak pelik bibit2 puisimu.. namun jika itu pilihan adikku akan ku relakan jua.. akan tetapi dimana ku harus letak zuher?dan apakah dikau akanmerestui andainya diriku berjaya mencuri hati mean?"

elmi : "mean. dirinya menjadi rebutan. aku relakan cintamu thdpnya. kau perlu igt wahai teman. lynn jg mnaroh hati pd sang zuher. tiada masalah disitu. shasha milikku".

shy : "sahabatku..sesungguhnya jika ku berjaya menawan hatinya aku berjanji utk menjaganya dan memberi kasih syg kpdnya. tidak akan ku sia siakan dia.. namu shabatku tidakkah perbezaan umur menjadi persoalan?"

elmi : "umur hanya sebuah angka. cik siti bersama abang k nya, umur mereka agak jaoh berbeda. aku rela menunggu adikmu besar wahai kanda. pasti panasness(hawtness)".

shy : "ahahaha..dah2.mcm taik je puisi kte..ko smpai nnt msg aku.. xble bla zek nk speaking..aku tensi je..duu~"

elmi : "ketibaan aku disambut hemo. kerinduan nilai amat terasa. pisang dimakan pabila mendengar zekbbhsa english. wah,kasihan kamo wahai pemalu".

inilah akibatnya kalau menjadi seorang single. takde kerja mencari kerja. kasihan waktu ini shy terpaksa menemani aiman dan kekasih hatinya , zek, pergi ke pantai. dimana dia keseorangan tanpa teman.

doakan lah kami wahai teman. agar aku dan shy menemui chenta sejati kami suatu hari nanti. supaya kami tidak lagi makan pisang. dan tidak lagi berpuisi bodoh seperti ini lagi.

p/s : makan pisang bermaksud pabila seseorang makhluk bulan itu tidak ditemani kekasih , terpaksa duduk berseorangan. tiada maksud lucah. :)

1 comment:

::n.u.r.u.l.a.i.m.i:: said...

kalau ada pasangan, serabut jugak