second blog

Saturday, September 12, 2009

warna kulit


elmonism ,

entry hari ini serius.

serius.

aku sebenarnya benci. benci dengan sesetengah orang kita ni yang bersikap perkauman. diskriminasi. betul , aku benci.

kenapa perlu ada sikap membenci antara orang yang lain warna kulit dari kita ? kita semua manusia juga kan ?

pernah kau bayangkan , kalau dalam malaysia ni cuma ada manusia berkulit coklat saja ? pernah ? aku rasa beruntung di malaysia ini ada berlainan jenis bangsa.

raju dapat makan nasi lemak
ali dapat makan yong tau foo
elena dapat makan kari ikan

antara sebab aku buat video satu remaja satu malaysia hari itu sebab inilah. sebab pada aku , tiada istilah melayu , cina mahupun india. tiada istilah lain warna kulit. tiada istilah aku benci kau , kau benci aku. tiada langsong.

yang aku tahu , kita lahir atas bumi yang sama. bumi malaysia. kalau kita bersatu kan bagos ? boleh jadi lebih hebat dari jepun. mana tahu nanti ada playstation yang berjenama malaysia. HD camcorder jenama malaysia. kool kan ?

dari kita berpecah belah , benci satu sama lain , apa pon tak kemana. buat apa ?

kan ?

aku paling respek sama pasangan bercinta ataupun pasangan yang sudah mendirikan rumahtangga yang kedua-dua mereka berlainan bangsa. aku rasa ia amat kool. mesti korang pernah tengok chindian kan ? cun kan dorang kan ? haaaaa. now you know what i mean. right ?

dulu dekat sekolah aku ada kawan , nama afiq othman. dia berkawan baik dengan amrit kaur. aku rasa ia amat sangatlah kool. sampai sekarang aku rasa dorang masih berkawan baik. yang si amrit pulak kawan baik sama michaela. michaela pulak sekarang dengar katanya couple sama si fadil. open-minded. i loike.

dulu masa aku baru habis spm , aku pernah couple dengan seorang chinese. nama perlu dirahsiakan. sebab tak ramai yang tahu pasal hubungan kami. memang diakui , susah sikit berkomunikasi melalui sms. tapi disebalik kerumitan itu , aku rasa aku hebat punyai seorang gf berbangsa cina.

kalau kau tak percaya , kau cuba. mesti kau pon suka. betul. rasa macam couple dengan belinda.

aku punya impian untuk melihat di malaysia ini , tiada lagi orang yang bersifat perkauman. ada tu , yang nak hantar kereta masok workshop pon , tak nak hantar kedai cina. ada yang beli serbuk kari seboleh-boleh tak nak pergi kedai india depan rumah. tak kurang juga ada yang sanggop tak pergi pasar sebab semua peniaga dekat situ melayu.

haih.

macam mana malaysia nak maju macam ni ?

kamon lah ! kata satu malaysia.

tak payah la nak beza-beza okey ?

p/s : rindu.

1 comment:

Lubby said...

sangat setujuuuuuuuuuu
tapi kdang2 kita tak racist, tapi orang lain yang macam tu.