second blog

Friday, November 6, 2009

televisyen dan rasionalnya

beberapa hari tiada internet , serius mati akal. selepas membaca nota nota dengan penuh kusyhuk tanpa gangguan si networking bernama facebook itu , otak perlu berehat.

bila mana setelah tiada internet , barulah terpinga pinga nak mengenali sebuah kotak kecil yang diberi nama televisyen. kagum aku melihat kotak itu. boleh bercakap. boleh menyampaikan berita. boleh juga menyanyi. juga boleh membuat orang menangis. aku kagum.

mahu ditambah garam kedalam cerita ini , kotak televisyen dirumah aku tiada kotak leper yang bernama astro. dimana kotak leper ini mempunyai kelebihan tersendiri dimana ianya mempunyai puluhan saluran. tidak bosan sesiapa yang memilikinya. serius.

sudah cukup masin cerita ini , aku yang baru mengenali kotak televisyen ini hanya mampu menonton celoteh celoteh di tv1 dan tv2 yang mana aku rasa warnanya agak terlalu kontras. kalau anda faham maksud aku , anda memang seorang penonton media prima yang tegar.

aku juga berpeluang menonton saluran yang lebih terang dan lebih canggih bunyi bunyiannya seperti tv3 , ntv7 , 8tv dan juga tv9.

setelah itu baru aku sedar. betapa hebatnya upin dan ipin. betapa cerianya pushing daisies. betapa bodohnya the reaper. dan betapa bakunya bahasa berita.

paling menambat hati aku adalah iklan. selain iklan yang paling panas pada ketika ini yakni iklan potong , aku lebih tertarik kepada iklan budi bahasa budaya kita. iklan yang mana menunjukkan mengenai surat khabar itu. betapa pentingnya budi bahasa , bukan ? kalau tidak , kenapa begitu banyak iklan tersebut diulangkan. sama pentingnya dengan internet iaitu iklan potong P1 wimax. tanpa internet , budi bahasa akan hilang. macam itu ke ?

pesanan ini dibawakan khas oleh kementerian internet. :)

masih di cyber cafe di petaling street
5:26 pagi
mamat sebelah ini kelihatan sudah membunuh banyak dalam dota. tahniah.

2 comments:

Farah-Izzaty said...

ak pn sokong media prima gak.. hahaha..!

azimask said...

salam...

uuhhhuuu.... nak betulkan fakta sket.. hihihihih..
sumpah n seyes bosan walau pun ada astro taw...citer asyik ulang ulang... semua yg best best semua dah kena berbayar.. eiisshhh..
dah tu plak.. kalau lewat bayar capat jeeeeee nak potong.. tp bila dah nak menyambungnyer.. aduhaiiiii lambatnyer servis... dah tu plak herga makin naik dan naikkk lagiiikk..
eiisshhh..

pas tuh pantang hujan.. hilang siaran.. jgn kan hujan.. kekadang lom hujan pun dah hilang siaran..
napa la kat malaysia tiada siaran berbayar lain.. mentang mentang dia sorang aje.. menjadi jadi melampau nyer....

eiiisshhh utk kesekelian kalinyerr...

eissshhh astro....