second blog

Saturday, December 12, 2009

21 tahun. 300 entry. dan bukan terakhir.

bismillah.

assalamualaikum.

pejam celik pejam celik , sudah dua puluh satu tahun aku menghadap dunia yang tiada apa ini. sudah dua puluh satu tahun aku hadapi berbagai onak duri dan cubaan dekat dunia penuh bohong ini.

pejam celik pejam celik , sudah tiba ulang tahun kelahiran aku lagi sekali. seperti 20 tahun-tahun lepas , sama saja ulang tahun aku kali ini. tiada apa yang berbeza.

cuma ,

agak hambar sedikit hidup aku hari ini. tahun lepas berduyun rasanya sms birthday untuk aku. tahun ini cuma tiga belas. empat belas termasuk seorang yang sms kepada adik aku sebab tiada nombor aku. tahun lepas sms saja cecah 40 sms. itulah , bikin ramai musuh , inilah jadinya.

tapi wall facebook boleh tahan meriah. tak henti-henti wall masok. ada juga rupanya yang masih ada masa untuk singgah dan mengucapkan aku selamat hari lahir , selamat semakin tua , semoga panjang umur , murah rezeki , cepat jumpa jodoh dan sebagainya. terima kasih. zaman makin canggih. semua orang dah ada facebook. apa barang sms , wall la kool !

tapi ada juga yang wall + sms. sumpah terharu.

tahun ini juga , tiada sebarang ancaman tepung dan telur. cuma satu dari moja. itu pun hanya sekadar gurauan. tiada ancaman sebenar. macam tahun lepas , aku kena setepek dikepala oleh miraj. nasib tahun ini miraj dah duduk di kl. kalau tidak , pasti dia balas dendam sebab masa birthday dia tahun lepas , dia parah di tembak telur. selamat hari jadi , miraj. esok saja birthday kau. sibuk nak sebelah dengan aku. hehh.

aku dah cukup umur untuk bergerak bebas. aku dah cukup umur untuk mengundi. aku dah cukup umur untuk ke mana-mana. aku sudah cukup umur. cuma belum mahu matang. tapi aku janji , selepas ini , blog aku ini akan matang. cukuplah 300 entry yang merepek-repek sebelum ini. lepas ini tiada entry merepek , insyaAllah.

tahun lepas , macam-macam yang aku harapkan untuk tahun ke 20 hidup aku. satu pon tak jadi , malangnya. aku harapkan supaya akhirnya hari ini aku akan ada seseorang dalam hidup aku. aku tak ada. aku harapkan hari ini aku sudah berjaya tamatkan pelajaran , aku tak dapat. aku harapkan supaya hari ini aku 65kg , aku tak berjaya. aku harapkan hari ini aku semakin matang , aku tidak. aku harapkan yang aku tidak akan meninggalkan solat lagi , aku tak berjaya.

semuanya tidak tercapai. kerana ? disiplin dan juga tiada keinginan.

tahun depan ?

aku nak capaikan apa yang tak dapat aku capai masa aku dua puluh. mintak-mintak dua puluh satu ini lebih kuat semangatnya.

tahun lepas banyak yang aku mahukan sebagai hadiah hari jadi. sungguh kanak-kanak. tapi dapat. *senyum kambing* tapi tahun ini , maaflah. aku tak mahu pon hadiah-hadiah ini. aku cuma mahu hati senang saja. ;)

tapi sejujurnya. aku sunyi. sunyi sebab tak ditepung. nampak sangat aku ni tak ada kawan lah wei yang sanggop buat macam-macam untuk aku. pathetic sungguh hidup anak muda sorang ni. haihh. tak apa. as long as dorang ingat , dah cukuplah. tak elok nak mintak banyak. nanti orang kata , demand.

21 tahun aku memandang dunia dengan pelbagai perspektif. macam-macam yang aku nampak. dalam dunia ini , sentiasa perlu berhati-hati. kadang orang yang kau anggap kakak , akan menikam belakang kau. orang yang kau anggap kawan baik , akan membuat hidup kau huru-hara. orang yang kau kurang ambil peduli , akan sentiasa peduli pada kau. orang yang kau mungkin lupakan , tidak lupa pada kau. orang yang sentiasa membuli , sebenarnya baik hatinya. orang yang mengambil kesempatan , indah budi bicaranya. orang yang dilihat kejam luaran , sungguh kuat imannya.

banyak yang aku belajar. tak cukup rasanya satu entry. nanti panjang berjela.

sudah. cukup-cukup cerita pasal ulang tahun kelahiran aku. bukan apa pun , hari jadi je pon. tak perlu gebang-gebang.

semoga aku panjang umur. semoga Allah murahkan rezeki aku. semoga aku sudah pandai senyum jujur. semoga hidup aku disenangkan. semoga aku habiskan diploma aku. semoga aku rajin belajar. semoga aku jadi manusia hebat. semoga aku menjadi kawan yang hebat kepada semua yang baca ni. semoga aku jadi anak yang hebat untuk kedua orang tua aku. semoga aku jadi yang hebat untuk diri sendiri. semoga hebat , ELMI !

kita tinggalkan 21 tahun dibelakang kita. kita mula hidup baru yang lebih kool. untuk kau , Elmi , dan aku , Elmi juga. [aku dah gila]

kita juga perlu tinggalkan 300 entry yang sudah ada ini dibelakang kita. kita pandang kedepan. sudah 300 entry blog ini. banyak betul aku menulis. rasa dah boleh buat novel. haha

300 entry. banyak ia ajar aku. tentang manusia. tentang hidup. ada orang mungkin tersinggung dengan tulisan kita. ada orang mungkin akan maki hamun tentang tulisan kita. ada orang mungkin menangis. ada juga mungkin tersentap. ada juga mungkin senyum.

aku berniat untuk menutup blog ini. tetapi memandangkan sudah ada followers yang tersendiri , aku tutupkan niat itu. ramai yang menghalang aku daripada menutup blog. ramai maksud aku , ramai. bukan lebih dari seorang maksudnya ramai.

dulu amy tanya , apa pentingnya followers ? ya , tak penting pon. sebab dari semua yang kita update , tidak semua pon yang baca. apatah yang memberi komen interaksi. tapi , ada juga yang akan singgah dan baca. walaupun tak habis , akan ada juga yang baca. dan yang baca ini , aku panggil mereka ini , pembaca yang setia. walau aku tulis merepek , dorang tetap akan baca.

umpama kita tulis buku , dan orang beli dan baca. dorang akan baca , dan mengambil iktibar , walaupun sedikit. walau aku tulis merepek , dorang akan sedar , yang tak ada gunanya tulis merepek. jadi mereka sedar dan mereka akan cuba berubah. insyaAllah , kalau mereka berubah sebab mereka baca blog kau , secebis cuma pahala mungkin merubah antara syurga dan neraka.

walaupun aku rasa sekarang lebih banyak ke arah neraka blog aku ini. haha

tapi apa-apa pun , terima kasih kerana membaca. terima kasih kerana mendoakan kesejahteraan hidup aku. terima kasih.

sebenarnya otak aku blank , tak tau macam mana nak menyentuh hati pembaca dengan tulisan tentang hari jadi aku ini. harap-harap korang tak bosan membaca.

terima kasih lagi sekali kerana membuat hidup aku penuh warna-warni sepanjang 21 tahun ini. terima kasih.

11 comments:

Lubby said...

hppy bday :)

MR ijolisna said...

happy birthday elmi :))

Elmi said...

lubby dengan ijol : terima kasih !! ;)

AfiDani said...

Happy birthday...
;>

coffeeaddict said...

wish kat twitter tak kira ke u? hehe. hapy birthday!

0.21 said...

ni 1st time aku bc belog kau, selamat hari tua, macam aku dan kau, org hebat2 byk lahir bulan december, hahaha

hasriQ said...

panjang lebar ceritera bday ko~
neway happy bday =)

Elmi said...

afidani : thanks !
zatil : twitter lupa type. heheh ! thanks btw !
afiq : tahu tak apa. orang hebat yang lahir bulan 12 boleh tengok entry sebelum ni aku ada sebut. haha
hasriq : terima kasih ! ;)

AmY said...

walaupun dah wish, happylah birthday!

p/s=sila belanja makan ye encik :P

Elmi said...

amy , u dengan pjoe lah belanja i makannnnnnn !!

Mirae said...

happy birthday to you! setuju with what you wrote.