second blog

Tuesday, December 22, 2009

kenapa aku boleh , kau tak boleh ?

pernah tak kau orang bertanya pada diri sendiri - kenapa dia boleh , kenapa aku tak boleh ? - pernah ?

sejujurnya aku pernah berputus asa dengan proses pembelajaran peringkat universiti aku. sebab aku sedar , manusia cacat macam aku , tidak akan boleh sekali menjadi jurutera. oh jangan tertanya-tanya , aku bukan cacat apa pon. sekadar cacat mata. aku rabun warna.

seorang yang mempunyai masalah rabun warna , tidak boleh menjadi engineer mahupun technician. apatah lagi menjadi seorang juruterbang. aku tidak mahu bercerita tentang perkara yang sudah lepas yang sudah hilang. aku ingin bercerita tentang masa depan.

sekarang tiba masa aku tanya diri aku sendiri , kenapa dia orang boleh , kenapa aku tak boleh ?
kenapa kebanyakkan kawan-kawan aku boleh menamatkan pengajian mereka tetapi tidak aku ? kenapa kawan-kawan aku boleh ada cita-cita nak jadi kaya melalui kerja sebagai engineer tetapi tidak aku ? kenapa dia boleh , aku tak boleh ?

jadi melalui persoalan itu , timbul satu motivasi. untuk buktikan kepada dia orang , yang walaupun aku cacat , aku boleh berjaya macam dia orang juga. tetapi , bukan sebagai engineer. tetapi sebagai seorang manusia.

kalau dia orang boleh tamatkan pengajian , tentu aku boleh. walaupun aku sedar , tiada sebarang syarikat pon yang akan terima aku sebagai pekerja kerana kecacatan aku ini. tapi aku tidak akan berhenti berusaha. sebab aku percaya pada rezeki. rezeki tuhan yang bagi.

kalau dia orang boleh ada cita-cita besar nak kaya melalui kerja sebagai seorang jurutera yang berjaya , aku pon boleh. tapi cita-cita besar adalah nak kaya melalui bidang lain. bidang yang aku tak rela nak kongsi dengan kau orang lagi. biar aku tamat diploma dahulu , baru aku cerita apa cita-cita aku sekarang.

nampak tak ? kalau kau tak boleh buat ini , kau ubah sasaran kau , supaya kau masih boleh berjaya , walaupun dengan gaya atau cara yang berlainan. asalkan hidup kau tak wasted. hidup sekali , tak guna kalau cepat putus asa , lepas itu hanya duduk mengenang nasib. nasib kita , kita boleh ubah. dengan cara berusaha.

sekarang aku nak suruh kau orang tanya diri kau orang. kenapa aku boleh , kenapa kau orang tak boleh ?

jom kita ubah nasib kita kearah yang lebih baik. mana tahu nanti kita sama-sama jadi insan yang berjaya. orang pon tak pandang selekeh macam tiga hari aku di KLCC. mentang-mentang aku sentengkan seluar , pakai selipar jepun , berlumpur berlecak , kau orang nak pandang aku hina lah ? aku manusia sama macam kau juga. berak dekat jamban. atau kau berak dekat dalam kereta mercedes bapak kau punya ke ? LOL

1 comment: