second blog

Thursday, December 3, 2009

asal usul.

assalamualaikum dan selamat pagi.

sudah seminggu rasanya baba [nenek aku belah umi] ada dekat rumah aku. umi nak jaga dia kejap supaya dia berubah angin. yelah , kesian dia , umur dah 72 , tapi kena duduk rumah pakcik aku , dan jaga pakcik aku yang dah koma 12 tahun. patot dia yang dijaga , dan bukan dia menjaga.

dua tiga tahun lepas , omak [nenek aku belah abah] duduk dengan aku hampir tiga bulan. bukan nak cakap apa , tapi , aku rasa selesa bila dorang ada dirumah aku. sebab ? walaupun dorang ni kaki bebel hanya Tuhan je lah yang tau kan , tapi bila dorang ada dekat rumah , aku banyak belajar pasal hidup. nak nak bila kita dah tua nanti.

bila aku tengok dorang , aku dapat lihat diri aku masa dah tua nanti. kalau panjang umur lah kan ? aku suka tengok dorang duduk dijaga. sebab aku nak aku dijaga bila aku sudah tua nanti. korang bayangkan kalau semua orang ignore dorang , dorang duduk sendiri. memang tak dapat dibayangkan. kesian.

aku pelik , ada juga orang yang anti dengan atuk nenek mereka. yang anti dengan mak bapak dorang pon ada. sumpah aku tak faham. kalau dorang tak ada , korang tak ada. tak tau pulak aku , kalau korang tak reti mengenang budi la kan ?

macam kes baba ni , hari hari dia merungut selagi makanan tak habis. memang kau kena habiskan stok makanan , baru dia duduk senyap. masa aku sedang tulis entry ini , dia ada je dekat sebelah aku ni , tengah kemas bilik aku. berhabuk katanya sambil merungut pasal abah main drum , bising katanya.

memang menyakitkan hati kalau nak diikutkan. dia akan kejut aku pagi pagi. walaupun bukan sengaja dia nak kejut aku. tapi dia buat aku terjaga dengan menyapu bilik aku , bawa hezry baring sebelah aku dan macam macam lagi.

hah , sekarang dia tengah bebel suruh aku kahwin dengan orang rajin. -____-''

walau macam mana annoying pon dia , dia nenek aku. dia dah tua. biarlah dia nak bebel ke apa ke. dia dah tua. kalau dia marah aku ke apa ke , aku tak ambil hati pon. dia nenek aku. bila bila je dia boleh pergi. sebelum dia pergi , baik aku berbudi dengan dia. ada juga kenangan aku dengan dia. jangan nanti bila dia dah tak ada , baru aku nak menyesal.

aku cuma ingat satu je , baba akan sentiasa tolong aku dan keluarga aku bila susah. dia tak kedekut. aku ingat lagi masa mula mula aku nak masok uitm , aku tak ada duit nak bayar yuran dan beli barang keperluan , dia yang hulurkan bantuan. tak banyak cakap pon. sebab aku tahu dia sayang aku.

baba sekarang sakit. ustazah tu cakap , baba boleh nampak hantu raya. fuh , memang cuak juga lah kan ? tapi aku relaks. sebab baba macam tak nampak apa pon dalam rumah aku ni. cuma hezry saja sekarang kerap menangis , dan ustazah tu cakap , ada orang bunian duk kacau dia. main cubit cubit pipi dia. sebab kawasan desa kolej , nilai ni memang tempat orang bunian katanya. memang patotlah aku banyak dengar kawan aku cerita pasal nampak macam macam dekat desa kolej ni.

aku tanya abah , orang bunian tu siapa. abah cakap lelaki tua. pfth !! aku ingat orang bunian yang macam nora danish tu. boleh suruh hezry kenalkan dengan aku. haha eh eh , lari topik ni.

haaa baba. apa lagi aku nak cerita pasal dia eh ? dah tak ada nak cerita kot. aku cuma nak pesan dekat korang. kalau korang ada atuk nenek lagi , korang janganlah segan segan nak pergi jenguk dorang selalu. doranglah yang jaga mak ayah korang dari kecil sampai besar. macam mana korang rasa mak ayah korang sayang korang , macam itulah atuk nenek korang sayang mak ayah korang. dan percayalah cakap aku , atuk nenek kita ni lebih sayang cucu cucu dorang dari anak anak dorang.

macam mana aku tau ? sebab aku rapat dengan kedua belah atuk nenek aku. aku tahu lah ! korang apa tau ? HAHA

:)

Sesiapa yang suka rezekinya dimurahkan atau umurnya dipanjangkan, hendaklah dia merapatkan hubungan kekeluargaannya. - HR Al-Bukhari dan Muslim.

3 comments:

falina said...

1st time bagi komen :P
aku setuju atok nenek akan lebih sayang cucu2 berbanding anak2..
dan aku pon sayang derang jugak..
:)

Mean said...

okay, mean dah seram pasal hantu2 ni. hmm baba tetap baba kita. tapi makcik kesayangan tetap kesyangan bemy. wakaka !

Elmi said...

falina : kan kan ? tu ah , kalau kita bertengkar dengan mak ayah kita , mesti dorang sokong kita kan ? haha

mean : hah , mean tak tau , masa mean tido rumah bemy , orang bunian tu asik pandang mean je online pagi pagi. hahaha