second blog

Monday, December 28, 2009

lelaki

atas permintaan ramai , aku diminta untuk menulis tentang lelaki pula. kesinambungan dari entry lepas yang bertajuk perempuan. dimana aku tanpa segan silu menghentam kaum perempuan.

aku ingat , aku akan diherdik , dikutuk kaw-kaw , tapi tidak. kaum perempuan sendiri mengaku mereka memang macam itu. tak percaya , pergi tengok komen yang ditinggalkan mereka di entry tersebut.

okey , tajuk hari ini , LELAKI.

aku sebagai salah seorang kaum adam , pasti aku cerita yang baik-baik saja tentang kaum lelaki ini. sebab pada mata aku lelaki ini tiada salahnya. yang banyak bagi masalah , perempuanlah. segala punca lelaki buat perangai adalah datang dari perempuan sendiri. kalau tak percaya , tunggu aku hurai.

sepanjang 21 tahun aku hidup , dah macam-macam jenis lelaki dah aku jumpa. jadi entry hari ini aku akan cerita berdasarkan pengalaman aku dan kawan-kawan rapat aku sahaja. aku takkan cerita tentang orang sekeliling. tak mahu ada yang ambil hati. kawan-kawan rapat aku tak kesah rasanya kalau aku cerita berdasarkan pengalaman dia orang. untuk jadi pedoman orang lain apa salahnya ?

ramai orang cakap yang lelaki ini susah didalami , susah nak difahami. perempuan yang selalu cakap macam ini lah , takkan lelaki pulak kan ? sebenarnya , bukan nak cakap apa lah , perempuan ni terlampau complicated sangat hidup dia , itu sebab dia cakap lelaki ni susah nak faham. padahal , lelaki ni semudah ABC saja nak faham. kami tidak susah untuk diterokai kerana kami suka dengan moto hidup , keep it simple. dah nama pun lelaki , semua benda ambil cincai saja. kalau suka , kami layan. kalau tak suka , kami layan biasa-biasa. kalau benci , kami terus tak layan langsung. senang.

lepas tu , ada juga yang cakap lelaki ni ego terlampau tinggi. satu yang aku tidak suka , aku tidak suka generalisasikan manusia[ika yang ajar aku pasal benda ini]. kalau si abu ni ego dia tinggi melangit , tak semestinya semua lelaki dalam dunia ni ego dia sama tinggi dengan si abu tu. ada juga lelaki yang sanggop kepala dia dipijak kaum perempuan semata-mata sebab sayang yang terlampau amat sangat. serius. aku pernah jumpa lelaki macam ini. ramai. ikut saja cakap awek , cakap bini.

ada juga yang ego dia tak tinggi mana. kalau dia suka perempuan tu dia cakap dia suka. dia tak simpan , dia tak tahan diri dia. cuma kadang-kadang , lelaki ini ada sifat malu dalam diri dia. kalau tak banyak , sikit pon mesti ada. malu untuk bertegur , malu untuk nak berkenalan , nak buat kawan baru. mujur zaman sekarang dah ada facebook dan myspace. tapi tak elok juga benda macam ni , lagi menambah sifat malu lelaki-lelaki seluruh malaysia. jadi kepada perempuan diluar sana , janganlah rasa diri tak cantik bila tak ada lelaki yang menegur. ada saja yang nak menegur , tapi percayalah , kami malu nak tegur. takut awak tak layan kami-kami ni. malulah !

okey sekarang ego aku dah buang jauh. malu pun aku dah buang jauh. sekarang timbul pulak masalah yang aku rasa aku ni terlampau kecil , terlampau banyak jurang antara aku dengan kau. kau anak dato'. kau anak orang berada , orang kaya. kau terlampau cantik bagi aku. aku ni lelaki selekeh saja pergi mana-mana. kau kemana pun orang pandang tak lepas. oh , kau ada kereta , aku naik komuter saja. kawan-kawan kau semua lepak hartamas , aku mampu lepak mamak depan rumah saja. macam mana aku nak mengorat kau ? pandang ke kau dekat aku ? haihh.

yelah , saya tau saya tak ada keyakinan , cepat putus asa. tapi kalau awak bagi hint yang awak pun suka saya apa salahnya ? janganlah awak duduk tunggu saya saja yang nak kejar awak. apa kata awak bagi hint sikit. kasik saya tau yang saya boleh nak pikat awak. baru saya ada keyakinan sikit. janganlah buat muka ketat.

lagi satu , perempuan-perempuan ni selalu sangat cakap orang lelaki ni tak sensitif bila tiba pasal cerita cinta. tipulah. macam aku cakap tadi , jangan generalisasikan manusia. manusia lain-lain. ada lelaki yang mungkin kau jumpa , dia tak sensitif langsung , tapi tak semestinya semua lelaki macam tu. aku ada saja jumpa lelaki yang sensitif , emosional. sayang girlfriend sampai dah kena tinggal dah setahun dua pun masih sayang , masih teringat-ingat , masih menaruh harap. rugi perempuan yang tinggalkan dia itu. serius. kau tak mungkin rasa bahagia dengan orang lain selain orang yang sayang kau sepenuh jiwa dia. aku tak tipu.

ada juga lelaki yang sanggop buat apa saja untuk perempuan yang dia cinta. sanggop ulang-alik jauh-jauh untuk hantar gf dia pulang ke kampung halaman. siapa dapat lelaki yang jenis macam ni memang serius bertuah. kau orang boleh rasa macam dunia ni kau yang punya. sebab tak perlu risau-risau nak beli tiket bas , nak tunggu kereta api atau flight delay dan sebagainya.

tapi ada juga yang jenis tak ambil peduli sangat. yang dia tau , awek dia balik esok. datang balik minggu depan. tunggulah kau dekat puduraya tu seorang. aku banyak kerja nak buat. tapi , aku sayang kau. hah , dah nasib badan dapat boyfriend macam ni , nak buat macam mana , terima saja. tuhan dah bagi. belajar bersyukur boleh ?

ada lagi sejenis spesis lelaki yang aku kenal , dia sanggup buat apa saja untuk girlfriend dia. tapi bila dia ada duit. bila dia tak ada duit , dia lebih gemar berjauhan. cukup sekadar sms atau telefon sikit-sikit. tapi selalunya perempuan akan fikir lain. dia orang akan selalunya anggap yang kami ni dah berubah. tak beri perhatian. dan mungkin ada perempuan lain. sila jangan malu untuk bertanya. dia boyfriend awak. awak tanya saja apa yang awak nak tanya. buat apa nak malu ? satu hari nanti dia jadi suami awak. 24 jam awak tengok muka dia. atau awak tak pernah fikir yang awak ada masa depan dengan dia ?

ada juga lelaki yang mahu 24 jam bersama dengan awek dia. dia tak peduli yang awek dia akan rimas dengan dia. asalkan dia tahu yang awek dia ada depan mata. sampai kadang-kadang , keluarga pon terabai. akibat terlalu mahu bersama. kejap aku nak tanya , kalau bf kau terlalu abaikan kau , kau cakap kau terabai. kalau bf kau 24 jam dengan kau , kau rasa rimas pulak ? habis , kau nak macam mana ni ?

karang kalau dah dapat bf yang tak hargai apa yang dia ada lagi kau sakit hati. ada lelaki yang pernah aku jumpa , dia tak hargai dengan apa yang dia ada. dia ada awek , tapi dia cari lain. dia berfoya. tak pun , dia buat endah tak endah saja dengan awek dia. buat macam awek dia tu sampah. layan macam orang tak ada hati dan perasaan. kalau kau dah dapat bf macam ni , aku cadangkan kau bersyukur jugak dengan apa yang tuhan dah bagi. dari kau merempat tak ada orang nak kau , baik ada lelaki tak guna macam ni.

ada lagi satu lelaki yang jenis tak pernah nak jujur. kaki kencing. duduk tipu awek dia saja. eh you , i dah mengantok ni. esok kita sms lagi okey ? padahal , dia tengah duduk melepak dengan kawan minum teh dekat mamak. apa boleh buat , kau dah dapat lelaki macam ni sebagai kekasih hati kau , makan hati saja lah kau nampaknya. diperbodohkan. kesian kau.

kami kaum lelaki ni , paling pantang bila kena kongkong. tapi ada jugak antara kami-kami ni yang suka mengongkong awek dia. alahai , kami kongkong sebab awak tu perempuan. awak kan kaum yang lemah. kami kongkong sebab kami nak jadi protective. kami nak jadi hero sejati. walaweh. baru macho awak pandang saya kan ?

itu kira okey lagi lah. aku paling pantang kalau kawan-kawan perempuan aku ada kawan lelaki yang bajet macam skandal , tak nak ada apa-apa hubungan , tak nak ada komitmen , tapi hamek kau , tangan duk meraba saja. ambil kesempatan. [eh kenapa aku bekap perempuan ni ?]

okey tukar cerita.

ada satu jenis lelaki ni , lagi tak boleh belah. dia cakap dia sayang awek dia. tapi duduk membahan awek dia depan kawan-kawan dia. kalau berdua pun , dia bahan jugak awek dia. jangan fikir lain , dia ni sebenarnya tak tahu macam mana nak tunjuk kasih sayang dia pada awek dia. itu saja cara dia nak berkomunikasi dengan awak. mungkin niat dia bergurau. cuma awak yang salah tafsir. kecualilah kalau dia mengutuk awak sampai awak menangis , tapi dia masih kutuk. selamat tinggal sajalah. atau awak nak bersyukur dengan apa yang ada ? terpulang.

okey , satu aku nak cerita pasal lelaki ni. ini aku rasa key point dalam entry ni. lelaki kebanyakkannya jenis yang kalau aku dah clash dengan kau , tak bermakna aku tak nak kawan dengan kau. kau tetap kawan aku. tak pernah lelaki nak berdendam dengan bekas kekasih dia. tapi yang aku pelik , ramai perempuan ni , yang bila dah clash , sibuk menghentam bekas kekasih dia tadi tu. padahal yang lelaki ni tak ada pun nak dendam-dendam. apa masalah kau orang sebenarnya ni ?

dan lagi satu aku nak tanya kau orang semua perempuan. boyfriend kau , nak kenalkan kau dengan kawan-kawan dia , dia kenalkan kau sebagai awek dia , atau dia cuma cakap kau nama saja ? atau dia cakap kau bakal isteri dia ? kalau dia kategorikan kau sebagai awek dia , kau kena berjagalah. sebab awek ni selalunya bukan untuk dibawa ke jinjang pelamin. agak biadap rasanya kalau cakap orang yang kau sayang dengan perkataan yang budak-budak rempit selalu pakai. kan ? silap-silap kau cuma tempat dia puaskan nafsu dia saja. nanti bila dia dah jumpa yang betul dia suka , yang solehah , kau bye bye saja dia mampu cakap.

dah , penat aku type panjang. kau orang fikir lah mana satu lelaki yang kau orang nak sebagai boyfriend kau orang. untuk pengetahuan , semua sifat atas ni aku ada. dan ia menjadikan aku sebagai lelaki paling tidak digemari perempuan. tetapi aku masih mahu mencari yang sudi menerima aku seadanya.

konklusi entry ni bagi aku , kau terima saja lah pasangan yang kau ada tu sebaiknya. tak perlu cerewet. kalau tak puas hati , slow talk. cuba ubah sama-sama. semoga bahagia.

:)

10 comments:

afiqsiddhartha said...

semua ni fakta.bukan dongengan.aku setuju.

mintdes said...

thumbs up to elmi,no wonder tanya td :D

AzrAIn@rAIn@azrinrasid said...

100 % setuju...memang ada lelaki yang mcm kau cakap ni...aku suka entry kau pasal LELAKI & PEREMPUAN....semua yang kau tulis...semua betul..

muhammad Afiq said...

terbaek la weyh..:D

-my name is nAz- said...

laki dh,
pompuan dh..
pasni ape lg beb?
aku setia membacanye..
;)

I'm Rynn said...

:) hanya mampu untuk senyum

syida sharif said...

hebat r emi! hahahahaha
suka3!!

nurain rodze said...

adoi , lagi karangan spm . haha

mohdming said...

kontroversi entry ko sehari dua ni sayang. haha

ape lagi, entry pasal aku pulak pasni ;p

Elmi said...

afiq : give me five dude!! :D
mint : heheh sebab dah takde idea tu yang tanya tuh.
azrin : kan kan kan ? aku mana pernah bohong orang. (:
afiq : jyeah!!
naz : aku nak cerita pasal bapuk pulak. LOL.
rynn : senyum kambing ah tu. wuwu
syida : apa yang hebatnya ?
nurain : kalau aku ambil spm balik , mesti dapat A++. HAHA
ming : nak buat entry pasal kau ? boleh. nanti masa birthday kau , aku buat. heheh