second blog

Tuesday, January 20, 2009

kebodohan membawa penyesalan.

ada orang pernah berbisik padaku.

'cinta tidak perlu dicari. ia akan datang dengan sendirinya. suatu hari nanti , pasti'.

aku rasa , ada betulnya apa yang telah dibisikkan orang itu. kerana dua hari lepas , cinta itu seolah-olah memberi peluang kepadaku. secara tiba-tiba aku diberi peluang untuk keluar dengan seorang gadis. gadis yang menjadi buruan kepada ramai lelaki. pasti menjadi buruan.

pada ketika aku begitu teruja , aku membuat kesilapan. kesilapan yang aku rasa amat menunjukkan kebodohan diri.

cerita bermula dengan perbualan di dalam myspace bersama seorang gadis yang menuntut ilmu di kampus aku juga. aku mengenalinya dalam dunia myspace lebih kurang 7 - 8 bulan yang lepas. aku tidak tahu yang dia merupakan seorang penuntut uitm penang. lama kelamaan , aku menyedarinya apabila ternampak gambar dia berlatarbelakangkan bangunan putih biru uitm pulau pinang.

lalu terus aku merapatkan diri sejak itu. sehinggalah ke hari kelmarin. dimana aku saja mencuba nasib , mengajak dia keluar menonton filem di panggung wayang berdekatan. dia setuju , dengan syarat aku belanja. memang tanggungjawab seorang lelaki untuk membelanja pada pertemuan pertama. aku setuju. kami berjanji untuk bertemu didepan kolej pada jam 5.30 petang.

aku terus bersiap kerana pada ketika itu jam sudah menunjukkan jam 5.10 petang. setibanya aku di depan kolej , sudah jam 5.45 petang. aku sudah pesan pada dia , agar sms aku jikalau aku lambat sampai. aku beri nombor telefonku padanya , tetapi aku tidak pula meminta nombor telefon dia.

tetapi tiada sebarang pesanan ringkas yang aku terima. aku terus menunggu. sehingga jam 6.45 petang. aku kecewa. aku pulang dengan hati yang menggelegak. terus aku capai laptop , terus aku on myspace. aku terus masuk myspace dia. sekali bila aku perhati , rupanya...

nombor telefon yang aku berikan ternyata salah. salah satu nombor sahaja. typo barangkali. meraung aku dibuatnya. aku telah mensia-siakan peluang untuk berkenalan lebih rapat dengan dia. peluang ini mungkin datang hanya sekali. mungkin dia benci pada aku selepas ini. aku tidak tahu. kerana sejak daripada itu , dia belum lagi menampakkan dirinya di myspace.

bodoh kan aku? ternyata sekali aku bodoh. disebabkan kebodohan aku itu , hidup aku tidak berapa tenteram. asyik terlalu memikirkan tentang kebodohan aku.

menaruh peluang kedua ,
elmi.

4 comments:

scha the forgotten said...

memang bodoh..hahahahahaha...

ykajane said...

selepas setahun single, i agreed to go on a first date dgn this someone.
and i ended up paying for our meals ( ON THE FIRST DATE itself ) and he just sat there blankly and let me.

tuhan , ke mana telah kau campakkan gentleman2 engkau ?

ika here btw.

Elmi said...

oh ika.
tidak semua laki macam itu.
itu mungkin laki yang bodoh saja agaknya.
haha
:)

oh scha.
aku memang bodoh?
sampai hati kau.

Anonymous said...

ngek ngok la kamuu!!!haha..

moja2..