second blog

Thursday, August 14, 2008

puisi untuk umi


Sharifah Fatimah Bte Syed Jaafar
14th August 1965
[greatest mum on earth]

umi,
sembilan bulan kamu mengendongku didalam perotmu.
tidak mengenal erti perit melahirkan aku.
tidak juga mengenal erti penat membesarkan aku.
kamu juga amat penyabar melayan karenah tingkahlakuku ketika aku masih nakal.

umi,
maafkan aku jika aku tidak seperti apa yang kamu harapkan.
maafkan aku jikalau sesekali aku membantah kata-katamu.
maafkan aku jika kadang-kadang aku melawan kehendakmu.
maafkan juga aku jika aku selalu mengecewakan kamu.

umi,
walaupun banyak dugaan yang telah kamu lalui.
diketika itu, aku tidak banyak membantu.
maafkan aku.
kerana aku belum cukup matang untuk menghadapinya.

umi,
aku berjanji untuk menjadi seorang anak yang lebih baik.
aku berjanji untuk berusaha agar hidopmu lebih bererti.
sesungguhnya tanpa kamu, aku tidak akan berada di menara gading ini.
kerana kamu, aku tidak pernah kenal erti putus asa.

umi,
sesungguhnya hidupku ini hanyalah untuk kamu.
akan aku jadikan kamu inspirasi hidupku.
akan aku tempuhi segala cabaran demi kamu.
kerana kamu adalah ibu , mama , mak dan juga bondaku yang paling aku cintai.

sekian.

selamat hari lahir yang ke 43 untuk umi.
semoga kehidupan kamu lebih penuh dengan warna-warni.
semoga umur kamu dipanjangkan sehingga kamu bergelar moyang kepada cucuku.
semoga kamu dikurniakan menantu paling chantek. [ehmm]
semoga kamu dibanyakkan cucu yang chumel. [datang dari aku hehe]
semoga kamu dimurahkan rezeki dariNya. [buleh aku pegi gig selalu]
semoga kamu tidak jemu membebel untukku.
semoga kamu sentiasa menjadi mummy yang paling hebat di atas muka bumi ini.

tidak lupa juga.
selamat menempuhi alam pekerjaan yang baru.
isnin ini mulakanlah pekerjaanmu dengan niat untuk memberi aku lebih wang. [wakakakaka! melawak je]

4 comments:

AmY said...

lawak ade..terharu ade..bercampur baur perasan oh...dapat duit big apple jgn lupeee (: ehe menantu lawa, cucu ramai?aiyarkkkk :P

buat aunty, happy birthday yg ke 43, semoga panjang umur murah rezeki. Jangan layan sangat anak aunty yang biol ni,jgn kasi duit banyak2 :P happy birthday once again! (:

- NuLU - said...

ei besdey to aunty ya.. :D

wawawa..giler r..tacaye aku ilmi neh pandai berkata2 la plak..ehehe..
*bodek2.. ;p

♥ Erin ✿ said...

umi kamu sangat cumel macam saya wawawa.happy besday kat umi u =)

m.e.n.g said...

hurmm..aku x pernah wish ma mum befday..cian ma mum..neway..aku x reti buat bnda ni smua tuk mum..haha..ma mumm pon bkn reti nak layan tenet..tp elmi!! ko ttp utang aku rm 4!!ahaha..

yeah..ko jgn ja pndai berkata2..
skdr ckp..aku pon blh..buktikn la..cehh!!

to unty!!
i wish u epy,sihat,murh rzki n pjg umur..MAy Allah bLESS u..apapon elmi lakukn,yeah..maafkn la dia..koz die stil mntah n beringus g.. ryt elmi??

=p